Skoroszyt jest to plik, okno aplikacji w której przechowujemy dowolną ilość arkuszy, skoroszyt pełni funkcję t.zw. teczki na dokumenty. W Excelu 2013 i 2016 po otwarciu skoroszytu mamy otwarty jeden arkusz aby dodać kolejny arkusz klikamy w ikonę plusa w dolnej belce okna dialogowego Excela.
Arkusz to miejsce w którym wprowadzamy dane tekstowe i liczbowe i wykonujemy operacje na tych danych. W arkuszu możemy wstawiać tabele i wprowadzać w nich wartości na podstawie tych wartości możemy rysować wykresy lub wykonywać szereg różnych zadań za pomocą wbudowanych w program formuł i funkcji.
Operacje na arkuszach, możemy wykonywać szereg operacji dodawanie i usuwanie arkuszy, zmiana nazwy lub przesuwanie arkuszy (przesunięcie możemy zrobić metodą chwyć i przesuń). Operacje możemy wykonać m.in. używając menu podręcznego myszki, prawym przyciskiem myszki klikamy na arkusz i tam mamy dostępne takie funkcje jak: Wstaw, Usuń, Zmień nazwę
, itd.
Powyższe operację możemy wykonać korzystając z górnego menu programu, przykład: Narzędzia główne > Komórki > Wstaw > Wstaw arkusz
lub Narzędzia główne > Komórki > Formatuj > Zmień nazwę arkusza
, nowy arkusz wstawić można również przy pomocy skrótu z klawiatury Shift + F11
Przechodzenie z arkuszu do arkuszu m.in. możemy wykonać z poziomu klawiatury skróty Ctrl +PgUp
(przeskocz w lewo), Ctrl + PgDn
(przeskocz w prawo).
Komórki w arkuszach możemy zabezpieczyć przed niechcianą edycją bądź usunięciem danych. Komórki zabezpieczymy klikając prawym przyciskiem myszki na nazwę arkusza i menu podręcznego myszki wybieramy pozycję Chroń arkusz
na check liście odznaczamy pozycje, definiujemy jakich opcji ma dotyczyć ochrona i wprowadzamy hasło zabezpieczające.
Jak sami widzicie twórcy Excela postarali się o to aby korzystanie z programu nie stwarzało większych problemów. A jeden cel można osiągnąć różnymi krokami.
Arkusz Excel ❯ Nawigacja w arkuszu ❯ Pasek narzędzi szybki dostęp ❯ Wstążka ❯ Pasek formuły i pasek stanu ❯ Dodawanie suma Excel ❯ Jak podzielić tekst imię i nazwisko na dwie kolumny ❯ Jak pokolorować co drugi wiersz w Excelu ❯ Excel podział mężczyzna kobieta ❯ Jak policzyć komórki w Excel spełniające kryteria ❯ Kolorowanie wybranych wierszy Excel formuła ❯ Oblicz średnia lub suma jeżeli spełniony warunek ❯ Jak wydrukować linie siatki w Excel ❯ Operacje na datach Excel ❯ Dodawanie formatowanie godzin Excel ❯ Kolorowanie komórek niedziela i sobota ❯ Odwołania do innych arkuszy lub skoroszytów ❯ Automatyczne wypełnianie komórek ❯ Nadawanie nazw komórom w arkuszu ❯ Oblicz zysk z lokaty - funkcja FV - kalkulator lokat Excel ❯ Oblicz stopę oprocentowania raty za samochód - formuła RATE ❯ Z wielkiej litery imię i nazwisko Excel ❯ Formuły / funkcje Excel ❯ Łączenie dwóch lub większej ilości komórek ❯ Usuwanie niepotrzebnych spacji i niedrukowanych znaków ❯ Funkcja WYSZUKAJ.PIONOWO Excel ❯ Zamiana tekstu w Excelu ❯ SUMA.WARUNKÓW ❯ Tworzenie tabeli Excel ❯ Sortowanie i filtrowanie danych w tabeli ❯ Funkcja PMT oblicz kwotę spłaty pożyczki ❯ Formuły tablicowe cz. 1 ❯ Tworzenie tablic Excel / formuły tablicowe cz. 2 ❯ Formuły tablicowe w praktyce cz. 3 ❯ Błędy w formułach ❯ Importowanie danych do Excela ❯ Usuwanie duplikatów ❯ Funkcja Data Excel ❯ Automatyczne kopiowanie formuły w Excelu ❯ Ukrywanie i odkrywanie kolumn i wierszy ❯
© 2025